Utrechts Studentenkoor en -Orkest in geldnood voor tournee

De bekostiging van de jaarlijkse tournee van het Utrechts Studentenkoor en -Orkest (USKO) naar Engeland wil niet vlotten. Er zijn nog 14 dagen te gaan om 44% van het bedrag dat het nodig heeft voor de reis in te zamelen. Via de site www.voordekunst.nl hoopt het USKO het bedrag alsnog binnen te halen. Mocht er toch een gat blijken, dan gaat de tournee wel door, maar wordt het tekort als verlies op het project beschouwd.

De tournee staat gepland voor 7 tot en met 16 juli en de bedoeling is vier steden aan te doen voor een concert: Canterbury, Oxford, Kendal en Cheltenham. In de laatste staat het orkest op twee internationale festivals: het Lake District Summer Festival en het Cheltenham Music Festival. Vlak voor de tournee treedt het USKO nog op in Maarssen (29 juni) en de Jacobikerk in Utrecht (30 juni).

Het USKO voert dit jaar bij alle zes optredens de Hohe Messe van Johann Sebastian Bach op. De leden van het koor en orkest betalen zelf 300 tot 350 euro om mee te gaan, maar daarmee zijn ze er dus niet. Het slechte financiële klimaat in de cultuursector en de hoge prijzen in Engeland ziet het orkest als debet aan het tekort. Wanneer het tekort blijft, gaat mogelijk het concert op het Cheltenham Music Festival niet door.