Utrechts studentenkoor verdedigt wereldtitel

Studentenkoor Dekoor Close Harmony vliegt deze zomer naar de Amerikaanse stad Cincinnati om daar de wereldtitel jazz te verdedigen. Het dertigkoppige studentenkoor uit Utrecht reisde twee jaar geleden nog af naar China om voor het eerst mee te doen aan de World Choir Games: de Olympische Spelen voor koren.

Tijdens de World Choir Games zal het koor strijden in de categorieën jazz en pop en zal het als titelhouder concerten verzorgen op exclusieve evenementen. Vervolgens reizen de studenten door naar Chicago en New York om daar op te treden op bijzondere locaties en met vooraanstaande koren en vocal groups.

Dekoor keerde die zomer trots huiswaarts als wereldkampioen in de categorie jazz. Ook behaalde het koor de tweede plaats in zowel de categorie pop als gospel. Dekoor is vooral bekend door het winnen van het populaire televisieprogramma Korenslag in 2007. Na deze overwinning won ze vele nationale en internationale prijzen en gaf het concerten in binnen- en buitenland. Naast wereldkampioen jazz zijn de studenten afgelopen november ook uitgeroepen tot beste vocal group van Nederland tijdens het Balk TOPfestival.

Dekoors leden zijn studenten van zeer uiteenlopende disciplines, zingen doen ze allen naast hun studie.