Utrechtse hbo’ers ondernemend

Studenten van de Utrechtse hogescholen zijn ondernemender dan hun collega’s van de universiteiten in Utrecht, Delft en Leiden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rabobank.

Twintig procent van de hogeschoolstudenten zegt een (startende) ondernemer te zijn of binnen drie jaar een bedrijf te willen beginnen. Bij de Utrechtse Universiteit is dat aantal nog geen tien procent. Bij de TU Delft gaat of is vijftien procent in zaken en in Leiden blijft het percentage steken op minder dan vijf.

De Rabobank enquêteerde 1250 studenten van enkele instellingen voor hoger onderwijs, waaronder de Hogeschool Utrecht, over de activiteiten en plannen op het gebied van het ondernemerschap. Eind vorige week werden de uitkomsten gepresenteerd.

Een meerderheid van de ondervraagde Utrechtse studentondernemers van hogescholen en universiteit (bijna zestig procent) wil compensatie in de vorm van studiepunten en vrijstellingen omdat hun werkzaamheden ten goede komen aan hun opleiding. Ook heeft een grote groep (rond de 65 procent) behoefte aan financiële en juridische ondersteuning.

Utrechtse studenten blijken weinig bekend met de verschillende vormen van ondersteuning die de instellingen bieden, zoals onderwijs, huisvesting en coaching. Bij de hogescholen is nog geen twintig procent hiermee bekend en aan de universiteit ligt dit nog enkele procenten lager, net als bij de Universiteit Leiden. De TU Delft scoort hier met bijna veertig procent significant beter. De Delftenaren zijn dan ook beduidend meer tevreden over de geboden ondersteuning dan de studenten van de andere instellingen. (GR)