Utrechtse informatieweek over kabinetsplannen

VIDIUS studentenunie organiseert een informatieweek over de plannen die het kabinet voor studenten in petto heeft. Met stands en een debat wil de unie Utrechtse studenten informeren over bijvoorbeeld de langstudeermaatregel.

In De Uithof en de binnenstad zullen op verschillende plekken tussen maandag 27 februari en 1 maart informatiestands staan. ‘De studenten kunnen op vier manieren bij ons terecht’, vertelt Tjolina Proost, voorzitter van VIDIUS. ‘Ze kunnen bij de stands informatie inwinnen en vragen stellen, bellen naar de VIDIUS Rechtshulp voor advies en zelf naar meer informatie zoeken op de website www.studerenkostmeerdanjedenkt.nl.' Hier komen studenten terecht op de site van VIDIUS.

Daarbij organiseert VIDIUS op donderdagavond 1 maart een debat over de maatregelen en de gevolgen hiervan. Deelnemers zijn de Tweede Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD), Jasper van Dijk (SP) en Tanja Jadnanansing (PvdA) alsmede Pascal ten Have, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

Ook kunnen studenten tijdens de informatieweek een ansichtkaart ondertekenen tegen de studiemaatregelen. Deze wordt vervolgens door VIDIUS aangeboden aan de Tweede Kamer. Proost: ‘We willen hiermee een signaal aan Den Haag afgeven. Deze maatregelen zijn heftig. Het is een eerste stap naar actie, maar tijdens de informatieweek zijn we vooral gericht op het voorlichten, dat is het eerste waar je behoefte aan hebt als student.’

De informatiestands staan uitsluitend op plekken binnen de universiteit. Proost: ‘We hebben wel geprobeerd om stands op de Hogeschool Utrecht te krijgen, maar de ondersteuning vanuit de lidverenigingen was onvoldoende om dit te realiseren.’ Proost benadrukt dat alle Utrechtse studenten welkom zijn. ‘De informatieweek is bedoeld voor iedereen die in Utrecht studeert.’

VIDIUS studentenunie is onstaan uit een fusie van USF Studentenbelangen, het Overkoepelend Orgaan Faculteitsverenigingen Utrecht (OOFU) en LinQ, de organisatie voor studenten in de medezeggenschap van de Universiteit Utrecht.