Vakanties op de helling

Dat zijn de meest ingrijpende wijzigingen in het onderwijsjaarroosters van 2008 tot 2010. Omdat het onderwijs in de betreffende perioden tijdens de herfst (blok 1) en het voorjaar (blok 3) niet meer wordt onderbroken door vakantie, is het mogelijk aan het eind van het schooljaar een extra onderwijsblok in te voeren. Zo’n blok duurt dan van eind juni tot eind augustus. Hiermee vervalt ook gebruikelijke onderwijsvrije periode in de zomer.
Door deze maatregelen wordt de capaciteit van de gebouwen en mensen tijdens de zomermaanden beter benut, zegt Bart Bierens de Haan, beleidsmedewerker bij de afdeling Onderwijs en Onderzoek. Er vinden volgens hem geen verplichte lessen plaats: ‘Studenten zullen in de vier bestaande periodes hun studie kunnen doen. Maar opleidingen kunnen nu in de zomer herkansingen of extra onderwijs zoals summercourses aanbieden. We willen de obstakels hiervoor weghalen.’ Daarmee loopt het rooster van de HU in de pas met die van de universiteit en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
De herschikking in het jaarrooster is volgens de beleidsmedewerker mogelijk omdat in de CAO is afgesproken dat docenten, zoals al langer voor het ondersteunend personeel gold,  gedurende het hele jaar vakantie kunnen opnemen en dus niet meer gebonden zijn aan de traditionele vakantieperiodes.
De centrale medezeggenschapsraad (CMR) moet nog instemmen met het voorstel. (GR)