Van docent tot boekwinkelbaas

Een carrièremove van docent tot eigenaar van een kinderboekwinkel. Dorothé Cras, docente bij de pabo, neemt de Utrechtse Kinderboekhandel over.

Van kinds af aan leest de nu 44-jarige docente kinderboeken. Daar is ze mee opgegroeid: haar moeder werkte in de bibliotheek en haar vader in het onderwijs. Vanaf medio september mag ze zich de eigenaar noemen van de winkel aan de Utrechtse Ganzenmarkt. Ze blijft stug kinderboeken tot zich nemen. ‘Ik moet alles gelezen hebben wat er in de winkel te koop is om de klanten goed advies te kunnen geven’, zegt ze.

Het was geen droom die ze verwezenlijkt, vertelt ze, maar het komt ook niet uit de lucht vallen. ‘Het kwam op mijn pad. Ik kom al langer in de winkel als klant en hoopte altijd dat ze personeel zochten. Toen ik hoorde dat het te koop stond heb ik contact opgenomen.’ Cras krijgt twee personeelsleden onder haar hoede en ook Lia Reedijk, die de zaak dertig jaar geleden oprichtte, blijft haar bijstaan.

Cras weet dat de boekenbranche in zwaar weer verkeert, maar is niet beducht voor de toekomst. ‘Deze winkel gaat tegen die trend in en loopt heel goed.’ Ze is heel blij met deze plotselinge wending in haar leven maar vindt het ook spannend. ‘Een nieuwe wereld op het gebied van ondernemerschap gaat voor mij open.’

De ondernemende docente heeft momenteel een aanstelling van 0,6 formatieplaats en werkt in Utrecht op zowel de dag- als deeltijdopleiding. Straks blijft ze nog
één avond per week lesgeven aan studenten van de deeltijdopleiding.