Van kamer tot woonhuis

De naheffing die de eigenaren van studentenpanden krijgen opgelegd door de gemeente Utrecht, gaat 300 kamers kosten.

Dat verwacht Vastgoed Belang, een belangenorganisatie van vastgoedeigenaren met 1100 leden in de stad. Vastgoed Belang wil de naheffing van 206 euro per vierkante meter, gemiddeld 20.000 euro per woning, van tafel. Het gaat om naar schatting 2000 studentenhuizen waarvoor de afgelopen zeventien jaar geen omzettingsvergunning is aangevraagd.

Sinds anderhalf jaar koppelt de gemeente de heffing van 206 euro per vierkante meter aan de vergunning om een woonhuis om te bouwen tot studentenhuis. De in 1990 buiten werking gestelde regeling moest volgens het stadsbestuur nieuw leven worden ingeblazen, om te voorkomen dat er in Utrecht te veel woningen veranderen in studentenhuizen. Vastgoed Belang vreest dat diverse huiseigenaren hun studentenhuis ombouwen tot gewone woning.