Verpleegkunde scoort goed op MillenniumBattle

Na de eerste ronde van de wedstrijd MillenniumBattle zijn nog vijf van de acht teams met studenten van de HU in de strijd. In totaal gaan 62 van de 72 groepen door naar de volgende ronde.

De MillenniumBattle wordt georganiseerd om studenten uit het hoger
onderwijs te betrekken bij ontwikkelingssamenwerking, in het bijzonder
de acht millenniumdoelen (bestrijding van honger en armoede). De
wedstrijd is een project van ontwikkelingsorganisatie NCDO.

Drie overlevende teams bestaan volledig uit verpleegkundestudenten van de HU: LEF!, Score! en We are… De HU-ploegen van de opleidingen marketing en culturele en maatschappelijke vorming overleefden de eerste schifting niet. Twee equipes met studenten van de HU die samen met collega’s van andere hogescholen of universiteiten meedoen, bereikten eveneens de tweede ronde: HeMaMeKa en IdealisticRealistic. 2Improve, met een journalistiekstudent in de gelederen, is afgevallen.

Bij de beoordeling heeft de jury een zwaarstwegende stem, maar ook het publiek kan stemmen op de plannen op www.millenniumbattle.nl. Voor de eerste opdracht moesten studenten een game ontwikkelen dat duidelijk maakt dat mobiele telefoons bijdragen aan de armoede van mensen in Congo. De grondstoffen die in mobieltjes zijn verwerkt, zoals kobalt en koper, worden goedkoop geïmporteerd uit landen als Congo. De opdracht voor de tweede case is: hoe kan de sojaproductie in Brazilië ingezet worden om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen?