‘Verplicht studeren in buitenland’

Maas, invloedrijk PvdA-senator, constateert met verbazing dat internationalisering ‘geen onderdeel is van de discussie over excellentie in het hoger onderwijs’. Ze zei dit vorige week donderdag tijdens het symposium waarmee Nuffic haar vijfenvijftigste verjaardag vierde.
Slechts 17 duizend Nederlandse studenten – drie procent – studeren korte of langere tijd in het buitenland. Maas: ‘Het zou juist storm moeten lopen bij internationale programma’s.’ De onderwijsinspectie had wat haar betreft allang moeten onderzoeken wat er aan de hand is. De universiteiten en hogescholen mogen internationalisering bovendien niet verwarren met het ‘stoelen vullen met betalende buitenlandse studenten. Dat lijkt me een wat armoedige invulling van wat er met internationalisering wordt bedoeld’.
Maas stoort zich er ook aan dat het Nederlandse hoger onderwijs zich in het buitenland positioneert als een betaalbare middenmoter. ‘Een klant wil juist horen wat de toegevoegde waarde is van een opleiding. Die wil horen dat hij met een Nederlandse opleiding sneller aan de slag komt bij een van onze multinationals.’ (HOP)