Verplichte tweede taal afgeschaft

Tot en met dit studiejaar zijn studenten commerciële economie verplicht om naast Engels ook een andere taal (Duits, Frans of Spaans) te leren. Studenten die komend jaar met de propedeuse beginnen, kunnen in het tweede jaar kiezen uit meer talen (bijvoorbeeld Italiaans of Chinees), andere vakken of het organiseren van een event. Daarnaast komt er meer aandacht voor Engels.
Welke vakken worden aangeboden is onderwerp van discussie. Het plan van het management wordt momenteel besproken binnen de faculteit. Het voornemen van de wijziging van het curriculum is mogelijk omdat landelijk is besloten om de verplichting van een tweede taal bij de opleiding te schrappen. De opleiding gaat hiermee meer vraaggericht te werk, zegt clusterdirecteur Theo de Hosson. ‘Studenten hebben meer mogelijkheden zelf de keuzeruimte in te vullen.’
Het besluit heeft tot onrust geleid onder de taaldocenten. Het steekt dat er geen overleg is geweest, zeggen zij. De docenten willen niet met naam en toenaam reageren, maar wijzen er wel op dat het afschaffen van de verplichte tweede taal haaks staat op het speerpunt van internationalisering van de hogeschool. De gemeenschappelijke opleidingscommissie buigt zich donderdag 12 april over de zaak. (GR)