Vijf verdachten van mishandeling vrij

Vijf van de zes verdachten van mishandeling van een Utrechter, waarbij een student zou zijn betrokken, zijn vrijgelaten. Zij blijven verdacht van openlijke geweldpleging.

Dat meldt het Openbaar Ministerie in een verklaring. De 18-jarige hoofdverdachte uit Doetinchem blijft in voorlopige hechtenis en wordt poging tot doodslag ten laste gelegd. Hij zou het 19-jarig slachtoffer woensdagnacht 13 augustus zodanig hebben mishandeld dat hij in kritieke toestand in het ziekenhuis moest worden opgenomen. De overige betrokkenen bij de vechtpartij worden niet verantwoordelijk gehouden voor de klappen die ernstig letsel veroorzaakten. De situatie van het slachtoffer is verbeterd maar blijft zorgelijk.

Getuigen meldden de politie na het voorval dat een van de daders of een omstander een blauw polsbandje droeg. Dat duidt op betrokkenheid van een deelnemer aan de Utrechtse Introductie Tijd (UIT), die vorige week plaatsvond. De groep heeft zich na de vele publiciteit zelf bij de politie gemeld. Volgens de Amsterdamse studentensite www.campus.tv is een van de vijf vrijgelaten verdachten een eerstejaars student. Politie en Openbaar Ministerie willen dit niet bevestigen.