Wachttijd studentenkamer gestegen

De gemiddelde wachttijd voor een reguliere kamer bij studentenhuisvester SSHU bedraagt veertien maanden. Een jaar geleden was dat nog twaalf maanden.

Die daling kwam met name door de oplevering van studentencomplex De Bisschoppen in De Uithof, in 2006. Toen kwamen er ineens 552 wooneenheden bij. De wachttijd moet omlaag, aldus een woordvoerder van de SSH. Dat gaat ook lukken, verwacht ze, met de oplevering van Casa Confetti, het vierde studentencomplex in De Uithof.

Casa Confetti, waar plek is voor 377 studenten, is na de zomer klaar. Verder wordt er momenteel gebouwd aan City Campus Max, in de hoek van de Europalaan en de Beneluxlaan in Kanaleneiland. City Campus Max bestaat uit 750 eenkamerappartementen en 250 tweekamerappartementen. Een kwart is koop, de rest is huur. SSHU en woningcorporatie Bo-Ex verzorgen de verhuur. Het complex, met onder meer een fitnessruimte, wasserette, copyshop en uitzendbureau, is naar verwachting volgend jaar klaar.

SSH Utrecht beschikt over circa tienduizend kamers: dat is ongeveer eenderde van het totale studentenkameraanbod in Utrecht. De rest wordt verhuurd via de particuliere markt. Studenten die in Utrecht een kamer zoeken, kunnen binnen enkele maanden woonruimte hebben. Zij moeten dan genoegen nemen met één van de 900 tijdelijke wooneenheden van SSH Utrecht.

Amsterdam spant trouwens de kroon als het gaat om de gemiddelde wachttijd bij woningstichtingen: 24 maanden. Utrecht staat op de tweede plaats, Tilburg (twaalf maanden) staat op plek drie, gevolgd door Rotterdam (acht maanden) en Den Haag (zes maanden).

De duurste studentenkamers bevinden zich wel in Utrecht, blijkt uit onderzoek van Kamer.nl: een student betaalt 17,81 euro per vierkante meter per maand. De gemiddelde huur voor een kamer in Utrecht is 345 euro; een stijging van ruim vijf procent ten opzichte van vorig jaar, toen een kamer 328 euro kostte.

Volgens Bas Geenen, woordvoerder van Kamernet.nl, neemt het aanbod van het aantal particuliere kamers in Utrecht op dit moment af. In mei 2007 werden er 1211 kamers aangeboden, precies een jaar later 994. De daling, zo’n achttien procent, heeft te maken met het feit dat pasafgestudeerden langer op hun kamer blijven zitten. Voor deze groep is het moeilijk (lees: te duur) iets anders te vinden in de stad.