Wageningen bedreigd om dierproeven

Ze bekladden gebouwen, beschadigden auto’s, gooiden ruiten in en dreigen met een bom. De universiteit van Wageningen voelt zich geïntimideerddoor ‘onheuse’ acties van het Animal Liberation Front (ALF): ‘Dit is een ernstige situatie.’

‘Wacht niet op de grote bom’. Na drie acties dit jaar dreigen anonieme leden van het ALF op het internet met een aanslag. Wie erachter zit, laat zich raden. De organisatie, die zich inzet voor proefdieren, kent geen officiële structuur: iedereen die haar missie onderschrijft, mag in naam van het ALF actie voeren.

‘Dit zijn geen loze woorden’, zegt een woordvoerder van de universiteit. ‘We doen aangifte, want dit is een ernstige situatie.’ Volgens hem voert de instelling regelmatig overleg met tegenstanders van dierproeven. ‘Bovendien werken we aan alternatieven. Je moet uiterst zorgvuldig omgaan met dierproeven. En dat doen we’.

De universiteit veroordeeltde ‘onheuse, intimiderende’ activiteiten van het ALF. Dierproeven zijn volgensde universiteit ‘onontbeerlijk’, maar worden alleen gebruikt als alternatieven ontbreken. ‘Ons onderzoek voldoet aan alle wettelijke kaders’, schrijft de WUR in een verklaring. Bovendien houden de ethische en onafhankelijke dierexperimentencommissies de proeven goed in de gaten.

Wageningen is lang niet de enige universiteit die dierproeven houdt. Volgens de laatste cijfers testen nog veertien andere universiteiten en universitaire medische centra op dieren,vooral muizen (tweederde), ratten en kippen. In 2007 werden er door de instellingen ruim 210 duizend dieren gebruikt, 35 procent van het landelijke totaal. Bijna negentig procent daarvan overleefde het niet.