Wageningen belt mobiel via internet

Wageningen UR heeft dit voorjaar de primeur: medewerkers kunnen straks vast en mobiel telefoneren via het eigen computernetwerk. Geschatte besparing: minstens 25 procent.

Wageningen Universiteit, haar onderzoeksinstituten en partnerhogeschool Van Hall Larenstein vervangen vanaf maart alle 8500 vaste telefoons door ‘internettoestellen’. Ook ruim 1700 mobiele telefoons komen aan een nieuwe centrale te hangen en krijgen dezelfde functies als een vast ‘IP-toestel’.

De invoering van IP-telefonie was gepland voor het najaar van 2007, maar heeft vertraging opgelopen door technische complicaties. Mobiel bellen vanuit het buitenland is het lastigst, vertelt projectleider Ron Lukassen in universiteitsblad Resource, omdat providers mobiele gesprekken niet altijd de gewenste codes meegeven. Daardoor herkent het Wageningse computernetwerk het verzoek niet en blijft een verbinding uit. ‘Voor een internationale organisatie als de onze kan zoiets natuurlijk niet. KPN levert de nieuwe servers en heeft beloofd het probleem op te lossen.’
De besparing voor de organisatie als geheel schat Lukassen op minstens 25 procent. Volgens hem wordt bij de universiteiten van Groningen en Delft ook al via internet gebeld, maar is Wageningen UR de eerste grote Nederlandse organisatie die geïntegreerde mobiele en vaste telefonie via het eigen computernetwerk invoert. (HOP)