Wagenings college: geen censuur bij Resource

Weekblad Resource van de Wageningen Universiteit blijft onafhankelijk, bezweert collegevoorzitter Aalt Dijkhuizen. Demonstrerende studenten en medewerkers zijn er niet gerust op.

Het universiteitsblad gaat na een Europese aanbesteding over van de huidige uitgever Cereales naar Hemels Publishers, dat sponsored magazines maakt. ‘Dat zal niet leiden tot een verdere inperking van de ruimte van de redactie’, citeert het blad de collegevoorzitter.

Volgens Dijkhuizen laten de regels in het bestek van de aanbesteding wellicht meer ruimte voor controle van de raad van bestuur op de berichtgeving, maar is hij niet van plan daar gebruik van te maken. In een redactiestatuut moet vastgelegd worden dat de raad van bestuur zich alleen wil bemoeien met de timing van organisatorische berichten. ‘Ik wil het zelf naar buiten brengen als we moeten reorganiseren. Mensen moeten dat niet uit de krant lezen. Maar als het besluit eenmaal is genomen staat het de redactie vrij om desnoods in drie themanummers aan te tonen hoe dom wij zijn geweest. Ik zou daar geen invloed op willen hebben. Omgaan met kritiek hoort bij onze positie’, aldus de bestuursvoorzitter in Resource.

De overstap naar de commerciële uitgever heeft in Wageningen tot beroering en protest geleid. Donderdag 12 juni hielden rond de honderd studenten en medewerkers een stille demonstratie tegen de gang van zaken. Als symbool tegen mogelijke censuur snoerden zij doekjes voor de mond. Studentengroeperingen overhandigden een petitie die is onderschreven door 1250 personen. Hierin onderstrepen zij het belang van onafhankelijk berichtgeving over de instelling en dringen zij er op aan om de aanbesteding opnieuw uit te voeren. Cereales heeft inmiddels een kort geding aangespannen over de aanbesteding omdat deze niet transparant zou zijn. Het dient op 20 juni.