Wanted: de perfecte studentenkamer

Ook stond er een foto op van de perfecte kamer en een puntenlijst waar die kamer aan moet voldoen, zoals brandveiligheid. De actie was een initiatief van een groep studenten hbo rechten, die hiervoor de hulp inriepen van studentenvakbond LSVb en USF Studentenbelangen. Zij wilden hiermee de problematiek van slechte kamers onder de aandacht brengen bij de gemeente.
De studenten maken zich zorgen over de staat waar veel studentenkamers in verkeren. ‘Het beste voorbeeld is natuurlijk huisjesmelker van het jaar Chang’, zegt Marjolein Speelziek van USF. ‘Maar zij is niet de enige. Veel kamers van particuliere verhuurders zijn slecht onderhouden, klein, duur en brandonveilig.’
USF denkt dat studenten blij zijn als ze eenmaal een kamer hebben en daarom genoegen nemen met slechte kwaliteit. ‘Nog steeds is er een chronisch tekort van 1800 kamers in Utrecht, waardoor huisjesmelkers een kans krijgen’, vindt Speelziek. USF wil samen met de gemeente een keurmerk voor kamers en een website met informatie starten. (NvK)