Met de overhandiging van het proefnummer aan burgemeester Aleid Wolfsen is donderdag 6 november het weekblad ‘de Utrechter’ ten doop gehouden.
Het nulnummer van de Utrechter bevat onder meer artikelen over het groeipotentieel van de stad, vrouwenvoetbal bij FC Utrecht, allochtonen in de Leidsche Rijn, lokale restaurants en stand up comedians. Het blad is een ‘kruising tussen een krant en een glossy’ en wil ‘lokale kwaliteitsjournalistiek’ bedrijven.
De initiatiefgroep, waaronder ondernemer Broos Schnetz, mikt op 12.000 abonnees. Een nummer moet 1,50 tot 2 euro gaan kosten. Lezers, journalisten en financiers reageerden enthousiast op het plan, stelt de organisatie. Toch haakte uitgeverij Wegener vlak voor het verschijnen van het nulnummer af.
Het proefnummer wordt in een oplage van 40.000 exemplaren over de stad verspreid. Onder meer de gemeente, Hogeschool Utrecht en de Rabobank maakten deze uitgave financieel mogelijk.
Een lezersonderzoek op de website www.utrechter.net peilt de behoefte onder de bevolking aan de Utrechter.