Weinig hbo’ers tevreden

Naar aanleiding van de vele klachten over het nieuwe leren toerde de LSVb – samen met scholierenorganisaties LAKS en JOB – in maart met een bus door het land. In het hoger onderwijs bezochten ze acht hogescholen, waaronder de Hogeschool Utrecht. Van de 3600 reacties uit het hoger onderwijs waren er maar 125 positief. Ruim zestig procent van de klachten ging over het gebrek aan contacturen, slechte begeleiding en nutteloze colleges. Eén op de negen studenten laakte de kwaliteit van het docentencorps.
LSVb-voorzitter Irene van den Broek is zelf geen tegenstander van het nieuwe leren. ‘Er is op zich niet veel mee mis, zolang iedereen maar beseft dat het meer geld kost en intensieve begeleiding vergt om er iets van te maken. Het is nu op veel hogescholen een bezuinigingsmaatregel gebleken, die zonder inspraak van docenten en studenten is doorgevoerd. Daardoor is er zo weinig draagvlak.’
Vrijdag 30 maart stonden LSVb, LAKS en JOB bij minister Plasterk op de stoep. ‘We hopen dat hij er mee aan de slag gaat: we willen kleinere groepen, meer contacturen en beter voorbereide en gemotiveerde docenten.’ (HOP)

Uitkomst voor HU ‘herkenbaar’
De resultaten van het landelijk LSVb-onderzoek onder studenten over het ‘nieuwe leren’ zijn voor de HU ‘herkenbare signalen’. Maar eigen onderzoeken geven ook andere beelden, zo schrijft directeur marketing en communicatie Cor Jansen in een brief.
De bezwaren die in het onderzoek naar voren komen zijn binnen de HU bekend uit de studententevredenheidsonderzoeken. Daar wordt ook actie op ondernomen, stelt Jansen. Zo is er steeds meer aandacht voor een solide kennisbasis, wordt het competentiegericht onderwijs geïntensiveerd en moet de efficiency van de ondersteunende diensten verbeteren zodat er meer middelen naar het onderwijs gaan. De vermeende ontevredenheid over de docenten is in strijd met de resultaten van de eigen onderzoeken bij studenten, zo staat in de brief. De kwaliteit van de docenten is groot en is de tevredenheid is gestegen ten opzichte van de vorige jaren.
De hogeschool zou de onderwijsverbeteringen graag sneller en op alle fronten uitvoeren. ‘Daarvoor is echter extra investeren in het hoger beroepsonderwijs door de overheid noodzakelijk. (GR)