Wiki-prof blijkt gesjeesde student

De internetencyclopedie Wikipedia drijft op vrijwilligers die lemma’s schrijven en corrigeren. Die vrijwilligers kunnen volstrekt anoniem opereren. En dat doen ze dan ook. Het is de kracht, maar ook de zwakte van het project. Essjay was naar eigen zeggen hoogleraar theologie aan een particuliere universiteit in het oosten van de Verenigde Staten. Hij wilde anoniem blijven om ‘cyberstalking’ te voorkomen. Met een boek als Catholicism for Dummies op zijn schoot hakte hij allerlei knopen door, alsof hij er alles van wist.
Sterker nog, hij nam zitting in de arbitragecommissie en mocht toezicht houden op de gebruikers van de website. Als iemand zich misdroeg, mocht Essjay het IP-adres opsnorren. Hij figureerde vorig jaar prominent in een groot artikel in The New Yorker. Nu is Essjay zelf een lemma geworden. The New Yorker plaatste een correctie op haar website na een tip van een Wikipedia-criticaster.  (HOP)