‘Wist u dat de IB-groep leningen verstrekt?’

Ja, zullen de ministers antwoorden. Wat vinden zij er dan van, gaat de SP verder, dat de overheid een voorlichtingscampagne start om leengedrag onder jongeren te ontmoedigen, terwijl studenten tegelijkertijd worden aangemoedigd om hun leenangst te overwinnen?
Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten komt de eenheid van beleid in gevaar als het ene ministerie leningen bestrijdt, terwijl het andere ze juist wil propageren. ‘Het is goed om jongeren ervan bewust te maken dat ze zich niet in de schulden moeten steken’, zegt Leijten, ‘maar dan moet je niet proberen om hoge leningen voor studenten normaal te maken.’
Leijten heeft niet zoveel moeite met het huidige leensysteem voor studenten, maar het moet niet gekker worden: de SP stemde vorige week tegen het wetsvoorstel om studenten tot 7500 euro collegegeldkrediet te geven. De partij zou liever onderzoeken of de aanvullende beurs omhoog kan, die je niet hoeft terug te betalen als je op tijd afstudeert.
Ter bestrijding van schulden onder jongeren pleit de partij ook voor een verbod op reclames in onderwijsinstellingen. In elk geval zouden de aanbiedingen voor creditcards en goedkope leningen moeten verdwijnen. (HOP)