Woongroep of studentenhuis?

Een studentenwoongroep in de wijk Oog in Al is de inzet van een proefproces over de zogenaamde omzettingsvergunning. Die vergunning is nodig om een woonhuis per kamer te mogen verhuren.

Het kamerverhuurbedrijf 4-Freedom Vastgoed uit Utrecht verhuurt het pand aan de Lessinglaan aan zeven studenten. Zij vormen een officiële woongroep. Bij een dergelijke woonvorm is het volgens de gemeentelijke regels niet nodig een omzettingsvergunning aan te vragen.

De gemeente is echter van oordeel dat het hier om een gewoon studentenhuis gaat en sleepte de verhuurder voor de rechter. De zaak wordt behandeld bij de Utrechtse Rechtbank, die binnen vier weken een uitspraak doet.

Als de rechter deze constructie goedkeurt is de weg vrij voor de verhuur van woningen aan meer studentenwoongroepen, stelt Wijnand Groenen, directeur van het bedrijf. Dat geldt dan ook voor de vijf wijken, zoals Zuilen en Kanaleneiland, waar de gemeente geen omzettingsvergunning toekent. Als Groenen de rechtszaak verliest staat hij voor een lastige keuze. ‘Dan kunnen we een vergunning aanvragen met de daarbij behorende 20.000 euro aan kosten, of we doen dit niet en dan staan de meiden op straat.’