‘Zelfstandigheid van studenten overschat’

Studenten denken soms dat ze geen verplichtingen hebben buiten de drie uurtjes hoorcollege, aldus Verbraak. ‘Zeker de jongerejaars hebben daar last van. En ieder jongere heeft talloze manieren om zijn vrije tijd in te vullen.’
Verbraak schaart zich hiermee in een toenemende roep om intensivering van het hoger beroepsonderwijs. Vorige maand zei ook Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, dat hogescholen te veel op de zelfstandigheid van studenten hebben vertrouwd. ‘Ik weet dat een aantal hogescholen overweegt, of zelfs al heeft besloten, om een minimum aantal uren vast te stellen dat iedere student per week aan zijn studie besteedt’, zei hij toen.
Overigens speelt deze discussie ook aan de universiteiten. Sijbolt Noorda, voorzitter van universiteitenvereniging VSNU, wil bijvoorbeeld de studie-uitval aan de universiteiten halveren met 'intensiever en gevarieerder' onderwijs in de bachelorfase. (HOP)