De NVAO twijfelt aan het
hbo-niveau van zeven pabo’s. De opleidingen tot leraar in het basisonderwijs
krijgen vooralsnog geen goedkeuring en worden onderworpen aan een extra
oordeel. De pabo van de HU is positief beoordeeld.
In totaal waren er 27 aanvragen voor ‘accreditatie’ ingediend. Die
accreditatie is vereist om studenten te mogen werven en overheidsbekostiging te
behouden. Eens in de zes jaar moeten opleidingen aantonen dat hun onderwijs aan
de maat is.
Vijf van de zeven betwijfelde pabo’s hebben in de afgelopen jaren
allerlei maatregelen genomen om het hbo-niveau te garanderen, schrijft de NVAO
in een persbericht. Maar de keurmeester wil weten of die maatregelen vrucht
hebben afgeworpen en neemt voor de zekerheid de afstudeerscripties van 2009
onder de loep. Het gaat om de pabo’s van de Christelijke Hogeschool Windesheim,
de Hogeschool van Amsterdam, de Marnixacademie, Iselinge en de IPABO.
De Hogeschool Leiden krijgt een zwaardere aanvullende beoordeling. Deze
opleiding heeft allerlei veelbelovende plannen om het niveau te verhogen, maar
goede plannen zijn niet genoeg om de goedkeuring van de NVAO te krijgen: het
gaat om het resultaat.
Het rapport over de pabo van de Hogeschool Zuyd ten slotte bevat een
aantal oordelen ‘die niet of nauwelijks worden gestaafd door de onderliggende
feiten en motiveringen’, schrijft de NVAO. De basiskwaliteit is daarom niet
gegarandeerd. De NVAO zal een ander panel nieuw onderzoek laten verrichten naar
het programma, het personeel en het afstudeerniveau.
De lerarenopleidingen zijn extra
scherp gecontroleerd door de NVAO. Staatssecretaris Van Bijsterveldt had daar
twee jaar geleden op aangedrongen na hevige kritiek op de opleidingen.
Pabo-studenten konden niet goed genoeg rekenen en schrijven, vonden critici. In
2005 twijfelde de NVAO nog aan 22 van de 39 pabo-opleidingen.
Intussen zijn er reken- en taaltoetsen ingevoerd. De opleidingen blijken
zich bewust van de maatschappelijke onrust, meent de NVAO. De reken- en
taaltoetsen hebben een goed effect. Er haken weliswaar meer studenten af, maar
de toetsen hebben wel geleid tot een hoger niveau.
Overigens waarschuwt de NVAO nog maar eens dat de oordelen van
deskundigen van verschillende ‘visiterende en beoordelende instanties’ (vbi’s)
niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Eén van de vbi’s, NQA, gebruikte een
andere definitie van het oordeel ‘goed’. Daardoor geeft ze dit oordeel ‘aanzienlijk vaker’ dan collega-vbi’s Hobéon en Certiked.
De volgende opleidingen krijgen een ‘positief voornemen tot
besluit’:
– Avans Hogeschool Breda/Tilburg
– Christelijke Hogeschool Ede CHE
– De Haagse Hogeschool
– Driestar Educatief
– Fontys Hogescholen
Eindhoven
– Fontys Hogescholen ‘s-Hertogenbosch
– Fontys Hogescholen
Pabo Limburg
– Fontys Hogescholen Tilburg
– Gereformeerde Hogeschool,
Zwolle
– Hanzehogeschool Groningen
– Hogeschool Domstad Katholieke
Lerarenopleiding Basisonderwijs
– Hogeschool Helicon, Onderwijs vanuit
Antroposofie
– Hogeschool INHolland
– Hogeschool Rotterdam
–
Hogeschool Utrecht
– Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
– Hogeschool
Zeeland
– Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
– Stenden Hogeschool
(voormalige CHN)
– Stenden Hogeschool (voormalige Hogeschool
Drenthe)
De
pabo’s van de Hogeschool Edith Stein, de Hogeschool De Kempel, de Katholieke
pabo te Zwolle en Saxion Hogeschool te Deventer zijn al eerder in 2007 en 2008
geaccrediteerd.
De pabo Almere heeft een goede beoordeling gekregen, maar is een
samenwerkingsverband van de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool IPABO, en
kan daarom pas worden geaccrediteerd na de positieve beoordeling van de beide ‘moeder-pabo’s’.