Zeventje voor hbo-docent

Dat blijkt uit de jaarlijkse studentenenquête van het onderzoekscentrum Choice. Ieder jaar vraagt Choice ongeveer twintigduizend studenten naar hun mening over het onderwijs dat zij krijgen. De resultaten staan in de database Studie Keuze Informatie, die ten grondslag ligt aan de Keuzegids Hoger Onderwijs die donderdag verschijnt.
Landelijk krijgen docenten aan de toneelscholen en dansacademies de hoogste waardering. Die halen een mooie 7,5 en 7,4. Ook bij kleine verzorgingsstudies (audiologie, optometrie en orthoptie) krijgen de docenten gemiddeld een 7,5. De massastudie commerciële economie krijgt daarentegen bijna een punt minder. Maatschappelijk werk & dienstverlening, elektrotechniek, hbo-rechten en zee- en luchtvaart zitten er met een zeven tussenin.
Maar op het niveau van de individuele opleidingen zijn er fikse verschillen. Het laagst gewaardeerd zijn dit jaar de docenten van vier opleidingen van de Hogeschool Inholland: bij mondzorgkunde in Amsterdam krijgen ze een 5,9, net als bij bedrijfskundige informatica in Diemen en bij international business in Rotterdam en Diemen. Het is voldoende, maar het houdt niet over. Maar aan de Haagse vestiging van Inholland scoren de docenten van de opleiding communicatiesystemen zomaar een dikke 7,5. Het kan verkeren.
Verschillende instellingen hebben opleidingen waarvan de docenten net een 6,1 scoren, waaronder Saxion Hogescholen (fiscale economie in Enschede en integrale veiligheidskunde in Deventer), de Hanzehogeschool Groningen (informatica), Hogeschool Drenthe (technische informatica), Hogeschool Zuyd (international business) en, opnieuw, de Hogeschool Inholland (commerciële economie in Den Haag).
In de top van het hoger-onderwijsklassement domineren de docenten van de universiteiten. In Leiden krijgen ze bij een paar talenstudies zelfs een 8,5. Toch krijgen ook de docenten van enkele hbo-opleidingen een dikke acht, bijvoorbeeld bij de opleiding wiskunde van de TH Rijswijk en de opleiding docent drama van Fontys Hogescholen. Bij twee opleidingen van de Christelijke Hogeschool Ede halen de docenten ook een acht: maatschappelijk werk & dienstverlening en godsdienst & pastoraal werk. Daarnaast gooien de docenten aan een paar particuliere opleidingen hoge ogen bij hun studenten. (HOP, Bas Belleman)