Zorgen over lerarenopleidingen in het hbo

De universitaire lerarenopleidingen zijn goed bezig, vindt de Onderwijsinspectie. Maar in het hbo moet op korte termijn nog heel veel gebeuren. Het hoger onderwijsniveau is daar niet gegarandeerd.

Dat staat te lezen in een onderzoek van de Onderwijsinspectie, dat maandag 14 april door staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW naar de Tweede Kamer is gestuurd. In de ‘Monitor beleidsagenda lerarenopleidingen’ gaat de inspectie na of universiteiten en hogescholen hun toezeggingen voor kwaliteitsverbetering nakomen. Daarmee heeft het hbo het veel moeilijker. Niet verrassend, want de lerarenopleidingen zijn veel groter en talrijker dan aan de universiteit.

De kritiek op de tweedegraads lerarenopleidingen en de pabo’s is niet mals. De inspectie maakt zich zorgen over het niveau. Meer centrale toetsing zou daarvoor de oplossing zijn. Ook waarschuwt ze net als eerdere rapporteurs voor de spanning tussen de gewenste kwaliteitsverbetering en het lerarentekort.

Van Bijsterveldt laat weten nog voor de zomer te komen met een nieuwe kwaliteitsagenda voor de lerarenopleidingen.