Zorgrituelen al doorbroken

Verpleegkundigen verrichten vele onnodige handelingen, meldt het Landelijk Expertisecentrum Verpleging en Verzorging in een vrijdag 1 februari verschenen rapport. Wordt het voor hbo-opleidingen tijd de curricula aan te passen op deze inzichten?

Het LEVV oordeelt dat zulke verpleegkundige ‘rituelen’ zelfs risico’s met zich meebrengen. Een patiënt scheren voordat hij naar de operatiekamer wordt gebracht, kan leiden tot een grotere kans op infectie. Andere handelingen, zoals dagelijks de temperatuur opmeten van patiënten die herstellen na een operatie, zijn niet riskant maar wel overbodig.

Voor Caroline van Mierlo, opleidingsmanager verpleegkunde van de Hogeschool Utrecht, is het rapport een feest van herkenning. ‘In Utrecht hebben we ons curriculum vijf jaar geleden al aangepast. We leren onze studenten “evidence based” te werken, niet via tradities op een afdeling. Voor mij onderstreept het rapport het belang van hoogopgeleide verpleegkundigen. Niets ten nadele van mbo’ers, maar op dat niveau wordt nauwelijks verband gelegd tussen dagelijkse werkzaamheden en de moderne wetenschap. Onze verpleegkundigen leren dat vanaf de propedeuse.’

‘Verpleegkunde is nog niet zo lang een wetenschap’, gaat Van Mierlo verder. ‘In het verleden voerden verplegers eigenlijk opdrachten van artsen uit. Ik denk dat veel rituelen daardoor zo’n lang leven hebben. In 1997 werd een wet aangenomen waarin verpleegkundigen meer verantwoordelijk zijn voor hun handelen. Dat vergroot hun zelfstandigheid.’ (HOP)