Zorgverzekering 7,20 euro duurder

Dat meldt Zilveren Kruis Achmea op zijn website. Het genoemde tarief is berekend zonder eigen risico. In 2007 gaan alle deelnemende studenten dezelfde premie betalen. Afgelopen jaar waren universitaire studenten iets duurder uit dan hun collega’s aan de hogeschool. Zij moesten 81 euro in de maand overmaken, terwijl hbo’ers met 79,20 euro konden volstaan.
Dat verschil kwam door de stukgelopen onderhandelingen tussen Zilveren Kruis Achmea en de landelijke vereniging van universiteiten VSNU. De studentenbonden ISO en LSVb sprongen op het laatste moment voor de academici in de bres, maar konden toen niet meer dezelfde korting bedingen als voor hbo-studenten.
De collectieve verzekering voor universitaire studenten is opnieuw afgesloten door de studentenbonden. Hbo’ers hebben hun korting wederom te danken aan de HBO-raad.
Het is de vraag of Zilveren Kruis Achmea voor iedereen de beste optie is. Misschien zijn sommigen dankzij hun bijbaan voordeliger uit bij een andere collectieve verzekering. Bovendien kunnen aanvullende pakketten inhoudelijk sterk verschillen. Zie voor een vergelijking de website www.kiesbeter.nl.

HOP, Bas Belleman