Nijmeegs studentenhuis wint SSH Student Energy Race

De bewoners van de Koninginnelaan in Nijmegen bespaarden 66 procent. De Parkstraat in Utrecht werd vierde. Trajectum ging op bezoek.

Koen van Hemert en Emma Douven, twee van de acht bewoners, hadden niet gedacht dat het zó gemakkelijk was om energie te besparen. Toen een huisgenoot vorig jaar met het idee kwam om mee te doen met de race was iedereen enthousiast. Een voorwaarde was dat het niet te veel moeite zou kosten.

Ze kregen een duurzaamheidscoach en volgden een workshop. Daarna gingen ze aan de slag. Er kwam radiatorfolie tegen de muur, elektrische apparaten werden doorgelicht en ze bestelden twee nieuwe koelkasten. De verwarming ging uit en in de woonkamer zou vanaf nu nog maar één lamp branden. Ze leerden koken voor alle huisgenoten tegelijk op één pannetje. Het bleek een stuk gezelliger dan daarvoor. Het tosti-ijzer en de droger gingen in de ban. Hoe verder ze in de race kwamen, des te fanatieker iedereen werd. Maar koud douchen? Dat ging te ver.

Fossiel

Ze zijn milieubewust, maar niet heel fanatiek. Emma (24), student sociale geografie: ‘We zijn geen types die je gelijk associeert met een energiebesparingswedstrijd. Wij kopen bijna geen nieuwe kleren en eten vrijwel altijd vegetarisch. Maar dat eerste komt meer doordat het ons niet zo interesseert. Misschien is ons huis wel een beetje een fossiel, haha. We hebben ook geen  Facebook of Instagram. Later wil ik als docent aardrijkskunde mijn leerlingen een milieubewustzijn meegeven. Zo doet iedereen wat.’

Nu de wedstrijd achter de rug is, wordt hun leven niet heel anders. Koen (23), student taal en cultuurstudies: ‘Ik vond het wedstrijdelement leuk, maar we gaan na vandaag gewoon door, het kost geen enkele extra moeite. Je moet  gewoon je verwarming en je lichten uitdoen als je weg gaat. En de ergste energievreters uitschakelen.’