Nog een plan voor studenthotel in Utrecht

Foto: Google Maps

De plannen voor een lowbudgethotel op hotspot Rotsoord in Utrecht nemen steeds vastere vormen aan. Het hotel richt zich op jongeren en studenten en telt 160 kamers.

Het hotel is een stap dichterbij nu B&W de randvoorwaarden heeft bepaald voor de nieuwbouw, meldt de gemeente Utrecht. Het hotel wordt pal tegen poppodium De Helling gebouwd, op de plek van de voormalige Citroëngarage (foto). Eerdere plannen voorzagen in een steeg tussen de twee panden, maar op verzoek van omwonenden is dit aangepast. Zij vreesden onder meer voor een ‘geluidslek’ door het gangetje.

Ontmoetingsruimte
De locatie van het hotel voor jongeren en studenten is gunstig vanwege de nabijheid van het nieuwe station Vaartsche Rijn. ‘De hotelvoorzieningen op de begane grond van het gebouw dragen bij aan een levendige uitstraling en kunnen straks fungeren als ontmoetingsruimte voor zowel toeristen als omwonenden’, schrijft de gemeente. Het moet eraan bijdragen dat Rotsoord een aantrekkelijk woon- en verblijfsgebied wordt.

Het gebouw wordt opgetrokken uit duurzame houten modules. Het is in de toekomst eenvoudig te demonteren en te recyclen, stelt de gemeente. Om de bouw mogelijk te maken, moet het bestemmingsplan worden gewijzigd. Rond de jaarwisseling start de inspraakprocedure voor bewoners en andere belanghebbenden.

Millennials
Het hotel wordt opgezet volgens het Moxy-concept. Hotelketen Marriott International richt zich daarmee op de millennials, jongeren geboren tussen grofweg tussen 1980 en 2000. Het eerste filiaal opende in 2014 de deuren in Milaan, waarna andere grote steden als Berlijn, New York volgden. Ook voor Amsterdam zijn er plannen voor een dergelijk hotel.

In Utrecht wil The Student Hotel ook een vestiging openen, maar dat leidt tot verzet van VIDIUS studentenunie, de Landelijke Studentenvakbond, enkele politiek partijen en de Hogeschoolraad van de HU.