Nog geen besluit over spaceboxen Uithof

De gemeenteraad heeft nog geen nieuwe locatie gevonden voor de 234 spaceboxen in de Uithof. Dat is de uitkomst van de gemeenteraadsvergadering van 28 februari. De studentenwoningen op de Uithof moeten plaatsmaken voor het nieuwbouwproject Johanna, maar de zoektocht naar een nieuwe locatie voor de spaceboxen duurt voort.

Eerder werd al bekend dat de spaceboxen niet zullen worden verplaatst naar de Van Lieflandlaan nadat deze plannen tot hevig protest van omwonenden hadden geleid. De gemeenteraad heeft twee nieuwe locaties in gedachten maar wilde daar tijdens de vergadering nog niet over uitwijden. Dit om te voorkomen dat er onrust ontstaat in de wijken zoals dat eerder gebeurde bij de Van Lieflandlaan. Eerder werden naast de Van Lieflandlaan vier andere mogelijke locaties bekend: bij de Rode Doos in Leidsche Rijn, Archimedeslaan 16, de Cartesiusdriehoek en de Tweede Daalsedijk.

De studentenbelangenorganisatie Vidius is teleurgesteld over de uitkomst van de raadsvergadering. ‘Het worden zo langzamerhand weesboxen’, zo laat voorzitter Leonie van der Velden, weten op de website van Vidius. Bestuurslid Iko Koevoets voegt er een positieve noot aan toe: ‘Er is tijdens de vergadering een discussie op gang gekomen over studentenhuisvesting in Utrecht. Een discussie die verder gaat dan alleen de spaceboxen. Daarover zijn we enorm positief.’