Noodopvang voor Groningse studenten stroomt vol

Om studenten voor het aanstaande studiejaar allemaal een dak boven hun hoofd te bieden, zijn er in Groningen drie noodopvangplekken. Voorzitter Marinus Jongman van de Groninger Studentenbond, de GSb, houdt zijn hart vast. De noodopvang voor aanstaande studenten stroomt snel vol, terwijl Jongman verwacht dat de piek nog moet komen. ‘Er zijn al meer bedden bezet dan ik verwacht had’, zegt hij tegen Omroep Groningen.

In totaal zijn er op verschillende opvanglocaties zo’n 235 bedden beschikbaar, waarvan nu al 155 bedden bezet zijn. ‘Het Academiejaar start op 6 september. We hebben geen idee hoeveel studenten we de komende twee weken nog kunnen verwachten. Meestal ligt het piekmoment in het laatste weekend voor de start van het Academiejaar’, zegt Jongman.

Het is niet de eerste keer dat er te weinig ruimte is voor aankomende studenten. In 2018 werden tenten opgebouwd om studenten zonder kamer op te vangen. ‘Toen hebben we gezegd, dit nooit weer. Toch is het nu opnieuw spannend. Het laatste dat je wil als aanstaand student is dat je onder een brug moet slapen’, vertelt Jongman aan de omroep. Om dit te voorkomen is de GSb samen met verschillende organisaties en belangengroepen de actie Shelter Our Students gestart. Onlangs begonnen ze met het initiatief couchsurfing, waarbij dakloze internationale studenten tijdelijk onderdak krijgen bij Stadjers. Afgelopen weken zijn hiervoor 88 aanmeldingen binnen gekomen.