Kort

NOS: basisbeursmiljoenen gaan vooral naar extra docenten (maar ook naar duurzame broodjes)

Online onderwijs, mentale problemen bij studenten aanpakken, betere feedback en flexibel onderwijs. Dat zijn de vier meest genoemde items die hogescholen en universiteiten (waaronder de HU) willen aanpakken, schrijft de NOS in een fors artikel.

Zij betalen dat met het geld dat vrijkomt door afschaffing van de basisbeurs (via de zogenaamde kwaliteitsafspraken). Bijna alle instellingen zetten in op intensiever onderwijs en trekken meer docenten aan, net als de HU. Maar ook duurzame broodjes worden genoemd, bij Driestar hogeschool.

Het is nog maar de vraag of studenten veel merken van de extra investeringen, zo meldt de NOS. ‘Een op de vijf onderwijsinstellingen schrijft zelf al dat extra docenten nodig zijn om groeiende studentenaantallen bij te benen’, zo staat in het artikel.

Handige tool: iedereen kan per hogeschool of universiteit zien waar de instelling haar basisbeursmiljoenen aan uitgeeft. Dat kan voor de HU zelfs op instituutsniveau.