NSE 2017: toch geen grotere respons dan vorig jaar

Ruim 12.000 studenten van de HU hebben de NSE 2017 ingevuld. Daarmee komt het responspercentage uit op 33,6 procent.

Vergeleken met de twee voorgaande jaren ligt de opkomst wat lager, blijkt uit een overzicht op Sharepoint. In 2016 was het 36,4 procent, het jaar daarvoor 38,2 procent.

Ook in vergelijking met tien andere grote hogescholen is de opkomst aan de lage kant: alleen de Hogeschool van Amsterdam heeft een lager responspercentage.

Vorige maand was de verwachting nog dat de respons een stukje hoger zou liggen. Toen lag het aantal ingevulde enquêtes bijna 2 procent hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Die opgaande lijn heeft zich niet voortgezet.

Bewegingsstudies
Positieve uitschieters onder de instituten zijn het Instituut voor Beweginsstudies met 46,7 procent en het Instituut voor Arbeid en Organisatie, 44,4 procent. Het Instituut voor Recht is de duidelijkste achterblijver met 26,8 procent van de stemmen.

De NSE wordt jaarlijks gehouden onder tienduizenden studenten van hogescholen en universiteiten. Studenten geven er hun mening over de opleiding, docenten, begeleiding, studierooster en dergelijke. De uitkomsten worden gebruikt om de opleiding te verbeteren. Ook vormen zij de basis voor analyses in bijvoorbeeld de Keuzegids.