NSE: HU-studenten beetje minder tevreden

Foto: Femke van den Heuvel

Studenten van de HU zijn gemiddeld iets minder content over hun opleiding dan vorig jaar. Op een schaal van 0 tot en met 5 geven zij nu een 3,65 – tegenover 3,76 in 2017.

Dat blijkt uit de Nationale Studentenenquête 2018, uitgevoerd door Stichting Studiekeuze123. Ook landelijk daalt de tevredenheid van studenten van hogescholen enigszins. In 2018 is die 3,82 tegenover 3,88 vorig jaar. De HU zit daar dus nog onder.

Ook de sfeer op de opleidingen van de HU is volgens de studenten wat minder: dit jaar is de waardering gemiddeld 3,92, terwijl in vorig jaar 3,95 werd gegeven. Op de vraag of zij de opleiding zouden aanraden aan vrienden, familie of collega’s, antwoorden de studenten dit jaar met een 3,68, minder dan de 3,79 in 2017.

Studierooster
Uitgesplitst naar onderwerpen blijkt dat het studierooster en de faciliteiten relatief beter scoren dan vorig jaar. Ook de groepsgrootte, stages en kwaliteitszorg komen positiever naar voren. Zaken die er minder goed uitkomen zijn de voorbereiding op de beroepsloopbaan en de aansluiting op de praktijk. Ook de docenten, studiebegeleiding en toetsing zakken wat in de waardering.

De beschikbare gegevens zijn het gemiddelde van de hogeschool. De resultaten van opleidingen kunnen dus naar boven of beneden afwijken. De cijfers vormen een belangrijke basis voor de Keuzegids Hoger Onderwijs en Elseviers Weekblad. Ze zijn gebaseerd op een uitgebreid landelijk onderzoek waar zo’n 270.000 studenten aan deelnamen.