NSE: iets meer respondenten bij tussenstand

Het lijkt goed te gaan met het invullen van de Nationale Studenten Enquête: de tussenstand begin deze week ligt iets hoger dan vorig jaar en de promotieweek loopt nog. Bovendien hebben studenten nog tot 13 maart de tijd om de enquête in te vullen.

Elk jaar is het weer lastig: hoe overtuigen we studenten om de Nationale Studenten Enquête (NSE) in te vullen? Voor de opleidingen is het belangrijk, want met de resultaten kunnen ze werken aan hun zwakke punten. Bovendien komen de uitslagen op studiekeuze123.nl  en hebben ze invloed op de ranglijstjes van Elsevier en Keuzegids.

Maar studenten zijn lastig te verleiden tot het invullen van zo’n enquête. Vorig jaar vulde 36,4% de NSE in en de doelstelling is om dit jaar in elk geval hetzelfde percentage te halen. De promotieweek is daarbij een belangrijk pushmiddel: op verschillende plekken binnen de hogeschool kunnen studenten direct de enquête invullen, in ruil voor een kop koffie, gratis chocola of een goodiebag. Bovendien verloot de NSE-organisatie landelijk ook nog een reischeque van 2000 euro, geldprijzen van 400 euro en bonnen voor Bol.com.

Koplopers en hekkensluiters
Bij de tussenstand van maandag 13 februari lag het aantal ingevulde enquêtes bijna 2 procent hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Voorlopige koplopers zijn het Instituut voor Bewegingsstudies (28,1%) en het Instituut voor Arbeid en Organisatie (27,7%). De instituten voor Communicatie en Media zijn in die tussenstand de hekkensluiters, met 14,6% en 14,2%.

De eindstand kan pas worden opgemaakt na 12 maart. Tot die dag kunnen studenten de NSE invullen.

Video, over de NSE