Obama wil investeren in onderwijs

De Amerikaanse president Barack Obama heeft zich gisteravond luid en duidelijk uitgesproken voor investeringen in onderwijs en onderzoek. ‘Dit is het Spoetnik-moment van onze generatie’, zei hij.

Voor het Amerikaanse Congress, waar nu een republikeinse meerderheid de dienst uitmaakt, sprak hij in zijn State of the Union over de wereldwijde concurrentie en hoe Amerika die het hoofd moet bieden. Hij verwees naar de Russen, die in 1957 als eerste een onbemande ruimtevlucht maakten. De Amerikanen schrokken daarvan en hebben toen flink geïnvesteerd in onderzoek en technologie om de ruimtewedloop te winnen. En uiteindelijk zette een Amerikaan in 1969 voet op de maan.

Zo is het nu ook, meent Obama. Amerika heeft in sommige opzichten een achterstand opgelopen en voelt de concurrentie van Azië en Europa. Onderwijs en innovatie moeten Amerika aan de top houden.

Obama wil inzetten op onderzoek naar duurzame energie. De subsidies voor oliemaatschappijen mogen wat hem betreft verdwijnen. ‘In plaats van subsidies voor de energie van gisteren kunnen we beter investeren in de energie van morgen.’

Daarbij zijn onderwijs en onderzoek cruciaal, aldus Obama. ‘Het overheidstekort terugdringen door onze investeringen in innovatie en onderwijs te schrappen is als een overbeladen vliegtuig lichter maken door de motor te verwijderen. Aanvankelijk heb je het gevoel dat je zweeft, maar het zal niet lang duren voordat je de impact voelt.’

Ook wil hij buitenlandse studenten niet langer wegsturen uit Amerika. ‘Ze komen hier aan onze colleges en universiteiten studeren. Maar zodra ze een goed diploma hebben behaald, sturen we ze terug naar huis, waar ze de competitie met ons aangaan. Dat slaat nergens op.’