Obama: meer studiefinanciering voor betere colleges

Amerikaanse studenten krijgen in de toekomst meer studiefinanciering als ze aan betere onderwijsinstellingen gaan studeren. Daar wil president Obama voor zorgen, schrijft de New York Times.

Volgens de krant wil Obama een ranglijst maken van colleges. Daarin weegt de hoogte van het collegegeld mee, maar ook het studiesucces, de studieschuld na afstuderen en het inkomen van alumni. Verder staat in de ranglijst hoeveel studenten uit lagere inkomensgroepen aan de verschillende colleges studeren.

Hoe hoger instellingen op de ranglijst staan, hoe meer steun studenten ervoor kunnen krijgen. Ze ontvangen dan een ruimere studiebeurs en gunstiger leningen. Als alles goed gaat en Obama’s politieke tegenstanders het plan niet blokkeren, komt de ranking er in 2015. Drie jaar later zal de studiefinanciering er deels van afhankelijk worden.

De Amerikaanse overheid besteedt jaarlijks 150 miljard euro aan beurzen en leningen. De gemiddelde afstudeerder heeft volgens de NY Times een schuld van meer dan 26 duizend dollar. De rendementen zijn vergelijkbaar met die in Nederland: ongeveer de helft van de studenten haalt binnen zes jaar het diploma.