OM vervolgt bekladders ‘gaybrapad’ Leiden

De vijf Leidse studenten die in oktober vorig jaar een ‘gaybrapad’ bekladden, worden vervolgd door het Openbaar Ministerie. De Hitlergroet die één van hen bracht tijdens de ontgroeningsstunt kan voor een hogere straf zorgen.

Als onderdeel van hun ontgroening moesten studenten van het dispuut ‘Sjap Eisjedies’ van de studentenvereniging Quintus een stunt verzinnen waarmee ze media-aandacht zouden genereren. Ze besloten het ‘gaybrapad’ – een zebrapad geschilderd in regenboogkleuren bedoeld om homo-emancipatie te bevorderen – rood over te schilderen.

Omdat één van de verdachten bovendien de Hitlergroet bracht, staan de vijf studenten, tussen de negentien en 21 jaar oud, terecht op verdenking van vernieling en discriminatie. Dat meldt het OM vandaag op Twitter. “Sommigen zouden deze actie kunnen zien als een uit de hand gelopen studentengrap, maar vanwege het discriminatoir karakter nemen we de zaak hoog op”, aldus een woordvoerder.

Wanneer de vijf studenten moeten voorkomen, is nog niet bekend. Op vernieling staat maximaal twee jaar celstraf, op groepsbelediging één jaar. Discriminerende uitingen kunnen strafverzwarend werken, laat de woordvoerder weten. Toch ligt volgens hem “niet in de rede” dat er een gevangenisstraf zal worden geëist.

De bekladders liepen tegen de lamp nadat een filmpje van de actie, gefilmd vanuit een naastgelegen café, gedeeld werd op sociale media. Dat leverde een hoop verontwaardigde reacties op, waarna Quintus de vijf leden schorste.

In een schriftelijke reactie benadrukt het bestuur nog maar eens dat het ’totaal niet’ achter de actie van de vijf leden staat. ‘We hebben al het vertrouwen in het openbaar ministerie en het onderzoek dat het hiernaar doet.’ De uitkomst daarvan bepaalt of het bestuur ‘verdere stappen’ neemt tegen de leden.