Columns

Onderwijs vernieuwers

Bij onderwijsvernieuwingen op alle faculteiten zouden eigenlijk docenten van de faculteit educatie een rol moeten spelen. Want zij behoren te weten wat er speelt in onderwijsland en hoe je het beste uit de student kunt halen. Ik zie of hoor ze nooit. Terwijl op elke faculteit wel onderwijskundigen rondlopen. Vaak zonder enige achtergrondkennis van de beroepen waar de onder de faculteit vallende instituten voor opleiden. Sommigen worden daarbij ondersteund door teamleiders cq opleidingsmanagers, die ook niet uit het beroepenveld komen.
Vaak wordt aan de docenten aan het eind van het traject gevraagd om te reageren op een reeds uitgewerkt raamwerk. Dat deze dan niet enthousiast staan te springen, vindt de leiding vreemd. Gezien bovenstaande denk ik er anders over.

Net als dat je bij verschillende godsdiensten fanatici hebt, zijn die er ook die onderwijsstromingen aanhangen. Je hebt natuurlijk Montessori, Jenaplan, Dalton, de Vrije Scholen, die al decennia bestaan. Recent het Nieuwe Leren. In het HBO zijn stromingen (meer golfbewegingen) van klassikaal naar gedifferentieerd, vraaggestuurd, competentie gericht en coachend. En afhangend van degene die zijn (promotie)onderzoek met begeleidend boekje het fanatiekst ‘verkocht’ heeft, heeft de meeste aanhangers. Maar degene die wint, heeft wel de beste marketing bedreven, maar hoeft niet de beste onderwijsvernieuwer te zijn.