Nieuws

Tweedaags onderwijsfestival in Werkspoorkathedraal

In de Werkspoorkathedraal draait het twee dagen om onderwijsinnovatie. De hogeschool organiseert er voor de tweede keer het onderwijsfestival. Dit jaar in het teken van wat gaat komen. Maar ook zijn er prijzen te verdienen. Wie wordt docent van het jaar, wie de Honoursstudent van het jaar. Trajectum vroeg op de eerste dag een aantal bezoekers wat ze ervan vonden.

Paul Leussink, instituutssecretaris voor het Institute for Life Sciences & Chemistry ‘Ik ben enthousiast! Ik had het veel massaler verwacht, maar het is gezellig. Dit is het tweede jaar dat het wordt georganiseerd en voor mij de eerste keer. Het is sterk op docenten gericht en dat is prima, dat is ook de grootste groep. Daardoor waren er geen onderwerpen die ik verrijkend vond voor wat ik doe, maar ik vond de sessies boeiend. Verder heb ik met veel collega’s gesproken, onder andere met een lector en wat ik meeneem van deze dag is dat ik voortaan de vrijheid wil nemen om gewoon eens met iemand van een ander instituut van gedachten te wisselen zonder dat ik het eerst helemaal heb bedacht en netjes op de mail zet. Een beller is sneller, om het zo maar te zeggen.’ 

 

 

 

 

Rianne Brouwers, coach onbelemmerd studeren voor het Institute for Life Sciences & Chemistry:

‘Ik was blij dat ik van te voren het programma goed had onderzocht want anders had ik het lastig gehad. Ik ben erg enthousiast over dit festival. Ook de inrichting en het gebouw vind ik prachtig. Ik heb twee sessies gevolgd die ik ontzettend leuk vond. Ze waren dynamisch, we moesten zelf dingen doen en daar hou ik van. De sessie van Patrick van der Bogt was goed. Ik heb daar geleerd om in sneltreinvaart te reflecteren op mezelf en daarbij flink mijn lijf te gebruiken. De workshop over falen van Remko van der Drift was dynamisch en inspirerend, hoewel ik natuurlijk al bekend was met de begrippen growth en fixed mindset. Ik heb meteen zijn boek gekocht en daar kan ik wel wat dingen uit jatten, haha.’

 

Paul Go, docent muziek bij de opleiding Social Work

‘Ik voel me hier bijzonder welkom, het is een visueel aantrekkelijk geheel en ik ben voortdurend met collega’s in gesprek. Ik heb een workshop gevolgd waarin we een stappenplan leerden visualiseren met een soort doos waar we steeds iets uit moesten halen. Daardoor hadden we het niet alleen over de stappen zelf maar ook uitgebreid over de inhoud. Dat had ik nog nooit gedaan en het was te gek. Het eerste wat ik nu ga doen is zorgen dat ik die zogenaamde toolbox ook krijg, om hem te gebruiken in mijn eerstvolgende les. Ik zou zeggen: Rooster iedereen vrij op deze twee dagen want ze zijn nuttig en inspirerend’

 

 

Sanne van der Bruggen, vierdejaars student bij Communication and Multimedia Design en Anke van den Broek derdejaarsjaarsstudent Journalistiek

‘We hadden het veel saaier verwacht, met duffe kraampjes naast elkaar. Maar het is  gezellig, met die gekleurde stoeltjes, die foodtrucks en dit hoge gebouw.

Onze docent ried ons aan om hier te komen om mensen enthousiast te maken over onze startup Bij, een soort tikkie, maar dan voor evenementen. We moeten 20.000 euro ophalen en gelukkig hebben we al veel geïnteresseerde mensen gesproken. Het is voor ons ook interessant om met verschillende docenten te praten want die zijn veel kritischer dan onze vrienden. Zo vroeg ineens iemand of we eigenlijk wel nagedacht hadden over ons logo. Bovendien hebben we zojuist een mevrouw gesproken die onze hulp wil bij haar bruiloft voor 200 personen. We gaan morgen meteen kijken hoe onze app daarvoor te gebruiken is.’

 

Anton Franken, lid van College van Bestuur

‘Ik kwam hier om bij te praten, om te horen wat er speelt en ik hoopte op leuke mensen en leuke inhoud. Dat is allemaal prima gelukt. Het festival begint traditie te worden en dat is belangrijk. Tussendoor had ik ook nog wat geplande afspraken, heb ik zitten lezen en wat dingen voorbereid. Je merkt hoe je er als hogeschool voor staat, wat er speelt, tot in detail. Je ziet bijvoorbeeld hoe de mensen veel meer bezig zijn met onderwijsinnovatie, in tegenstelling tot een paar jaar geleden. Of docenten vrij gepland moeten worden voor deze twee dagen? Nou, je zou het in het rooster kunnen opnemen maar ik weet niet of het helpt. Ik vind dat de teams dit onderling moeten regelen en ik weet zeker dat als je het verplicht zou stellen, er minder mensen zouden komen dan dat er nu komen. Als je een collectieve bijeenkomst hebt mag je blij zijn als 15 procent komt opdagen. Maar goed, we gaan het evalueren en dan zullen we kijken wat wenselijk is.’

Joost de Bruin, docent voor de Minor Project van je Leven, Instituut Pedagogiek

‘Bij dit festival kom je de hardlopers van de HU tegen. We lijken soms een logge organisatie, maar daarbinnen doen we hele vette dingen. Dat zie je hier, de energie en het optimisme straalt ervan af.’