Columns

Onderwijstrends: digitalisering, coaching en… de middenschool

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal: over de vakbeurs NOT, onderwijstrends en Barack Obama.

Mijn dochter, die lesgeeft op een basisschool in Almere, gaat elk jaar op haar vrije dag met een collega naar de NOT in Utrecht. Dat is sinds 1963 de grootste vakbeurs voor het onderwijs in de Benelux voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Ze overtuigde haar directeur om van de woensdag een studiedag te maken, zodat dit keer alle leerkrachten meegaan. ‘Er zijn zoveel activiteiten, workshops en er is zoveel te zien, dat ik altijd geïnspireerd terugkom. En we hoeven dit keer niets door te vertellen, iedereen kan het zelf meemaken.’ (De beurs is t/m 28 januari.)

Er zijn trends te signaleren in het onderwijs. Natuurlijk het toenemende gebruik van digitale media, waarbij de basisscholen vooropliepen. Alleen de instituten op hogescholen waar media of de bijbehorende technologie onderwezen werd, waren nog iets verder. Met blended learning, op de HU HUbl genoemd, is men op onze hogeschool met een inhaalslag bezig.

Een andere trend is coaching. Volgens onderwijseconoom Marc van der Steeg in Het Parool (07-01-2017) kun je met het coachen van docenten ontzettend veel bereiken. ‘Coaching is een belangrijk middel dat snel effect kan hebben op de pedagogisch-didactische en organisatorische vaardigheden van een docent.’ Van der Steeg zegt dat niet alleen beginnende docenten gecoacht moeten worden, maar ook docenten in een latere fase van hun carrière. ‘Het zou goed zijn als daarin meer geïnvesteerd zou worden.’

Obama ziet ook iets in coaching van nieuw politiek talent voor de Democratische Partij. Dat zei hij in een eindejaarsinterview met de NPR, de Amerikaanse publieke omroep. Hij wil zich inzetten voor alle zaken die hij probeerde in en uit te voeren, maar die door de Republikeinen in de senaat en het congres werd tegengehouden. Jongeren die al vroeg hun toekomst is ontnomen, moeten hulp krijgen. Hij wil blijven strijden tegen elke vorm van discriminatie. En wie wil zich nu niet laten coachen door Obama?

‘Na de invoering van de Mammoetwet in 1968 dachten we dat afkomst geen belemmering meer hoefde te zijn,’ schreef Aleid Truijens in de Volkskrant (03-12-2016). Doorstromen of stapelen gebeurt nog veel te weinig. In 1975 kwam onderwijsminister Jos van Kemenade met een nieuw hervormingsplan, de middenschool, waar leerlingen van alle niveaus bij elkaar zouden zitten. Dit plan haalde het echter niet, ondanks enkele experimenten. Onlangs las ik ergens dat Van Kemenade er graag nog langer mee had willen experimenteren. Ook nu hoor je die geluiden weer.