Onderzoek: HU-site is de beste

De HU heeft de beste website van alle hogescholen. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de sites van 41 hbo-instellingen in Nederland.

Het onderzoek is uitgevoerd door het consultingbureau Strategy on Demand in samenwerking met de hoger onderwijssite ScienceGuide. De websites van hogescholen zijn beoordeeld door minimaal veertig studenten en enkele experts. Zij letten op: inhoud, bereikbaarheid, vormgeving, interactiviteit en techniek.

Als tweede eindigde de Hogeschool van Amsterdam en op de derde plaats staat de NHL Hogeschool in Leeuwarden. Hekkensluiter is de Design Acady in Eindhoven. De Utrechtse Marnix Academie en de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie belanden respectievelijk op de tweede en derde plaats van onderen.

Volgens Nico van Hemert van Strategy on Demand zijn veel websites ‘middelmatig’ omdat ze niet aansluiten bij de eisen van de jongste generatie studenten. Dat geldt vooral voor de bereikbaarheid en het interactieve karakter.

De website van HU is in september vorig jaar vernieuwd. Een onderdeel is www.studentenwereld.hu.nl waarop tien studenten van alle faculteiten via Google Earth het studentenleven interactief weergeven. Ze houden blogs bij, plaatsen foto’s en filmpjes en communiceren via Twitter.

De HU-site sleepte het afgelopen jaar drie prijzen in de wacht.