Onderzoek naar privacyschending OV-chip

Het College Bescherming Persoonsgevens (CBP) gaat onderzoeken of de invoering van de Studenten OV-chipkaart een inbreuk vormt op de privacy van studenten. De juridische studentenorganisatie Clinic had om dat onderzoek gevraagd.

Op 16 maart vervalt de ouderwetse OV-kaart en kunnen studenten alleen gratis reizen met hun Studenten OV-chipkaart. Persoonlijke informatie over hun reizen wordt dan automatisch opgeslagen en zeven jaar lang bewaard. Een grote privacyinbreuk, vinden de studenten van Clinic, die eisen dat het CBP optreedt tegen de NS, stadsvervoerder GVB in Amsterdam en RET in Rotterdam.

De vervoerders verplichten studenten met hun chipkaart in- en uit te checken en dat vindt Clinic onnodig. Studenten mogen doordeweeks of in het weekend gratis reizen. Waarom moeten ze dan in- en uit checken?

In een zaak rond de gewone OV-chipkaart zag het CBP eerder geen reden tot ingrijpen. Betalende reizigers kunnen immers een kaartje kopen als ze bezorgd zijn om hun privacy. Voor studenten ligt dat anders: wie korting wil, moet wel van de OV-chipkaart gebruik maken.