Onderzoek: grote supermarkt en Blokker nodig in De Uithof

Er moet een grote supermarkt en een vrij toegankelijk park komen in De Uithof. Dat blijkt uit onderzoek onder gebruikers en bewoners van het Utrecht Science Park (USP).

Bewoners van de studentenflats in De Uithof zeggen dat zij ook nog graag een winkel zoals Blokker in het Utrecht Science Park zien openen. Verder willen zij oplaadpunten voor de ov-chipkaart die altijd bereikbaar zijn en bussen die ook later in de avond De Uithof aandoen.

Bij het USP werken momenteel zo’n 20.000 mensen en daar komen tot 2018 nog vijfduizend banen bij. Door de opening van de nieuwe studentenflat Johanna en de verhuizing van de Faculteit Natuur en Techniek van de HU naar De Uithof wordt het ook steeds drukker met studenten. ‘De behoefte aan goede voorzieningen en een aantrekkelijke leefomgeving wordt steeds groter’, stelt het rapport.

Gebrek aan levendigheid
Opdrachtgevers van het onderzoek zijn de Universiteit Utrecht, stichting USP en studentenhuisvester SSH. Onderzoeksbureau Ecorys uit Rotterdam voerde het uit in samenwerking met Dimensus Beleidsonderzoek. Een kleine vierduizend studenten, medewerkers en bewoners van de aangrenzende wijk Rijnsweerd vulden de enquête in.

Van de studenten die in De Uithof wonen, wil vier van de tien blijven. De nabijheid van de onderwijsinstelling is een pre en ook de prijs en kwaliteit van de woningen zijn gunstig. De redenen om juist niet in het USP te willen wonen zijn de grote afstand van het centrum en het gebrek aan levendigheid, staat in het rapport.

Een kwart van de medewerkers in De Uithof zegt nieuwe restaurants of cafés te bezoeken als die er komen. Aan een bioscoop, gezondheidscentrum, poppodium, kledingwinkel of drogist hebben zij minder behoefte.