Ontevreden studenten klagen HU aan

Vijftig studenten klagen de Hogeschool Utrecht aan. Dat blijkt uit een reportage van EenVandaag. De studenten Medische Hulpverlening hebben flinke studievertraging opgelopen omdat ze geen stageplaats kunnen vinden en houden de Hogeschool hiervoor verantwoordelijk.

In de reportage komen Amber Buitenkant (1,5 jaar thuis omdat ze geen stageplaats kan vinden), Rianne van Ooijen (zoekt al 9 maanden een stageplaats) en Michelle Gerlings (6 maanden thuis) aan het woord. Zij begonnen vol goede hoop aan deze relatief nieuwe studie die hen op zou leiden tot medisch hulpverlener op de ambulance, spoedeisende hulp of anesthesie, maar ondertussen zijn ze teleurgesteld. Ze kunnen geen stageplek vinden en weten ook niet wat hun diploma na hun afstuderen waard is.

BIG-register
Op 6 augustus 2014 heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport besloten dat er een experimenteerperiode gestart mag worden voor de opleiding Medische Hulpverlening. Studenten moeten zich dan inschrijven in het BIG-register. Dit register legt vast welke risicovolle medische handelingen professionals zelfstandig mogen uitvoeren. De BIG-registratie is wettelijk alleen nodig voor ambulancemedewerkers omdat die zonder toezicht van een arts werken.

Bij de start van de opleiding in 2010 was het al wenselijk dat afgestudeerde Medisch Hulpverleners zich op termijn in mochten schrijven in het BIG-register, maar het is gebruikelijk dat dit proces een aantal jaar duurt. Een nieuw beroep moet zich eerst uitkristalliseren en het moet zeker zijn dat patiënten veilig zijn in de handen van deze nieuwe professionals voordat er een aanvraag gedaan kon worden. Nu dat na vier jaar zo lijkt te zijn, zal er gestart worden met een proefregistratie. De opleidingen (naast de HU ook de HAN en HR) hopen dat dit signaal vanuit de politiek aan ziekenhuizen het vertrouwen geeft studenten Medische Hulpverlening een stageplek te bieden.

Schadeloosstelling
De dames uit de reportage hebben ondertussen wel studievertraging opgelopen omdat ze geen stageplaats konden vinden en dat kost geld. Zij, en nog een aantal andere studenten, proberen via het Landelijk studenten rechtsbureau schadeloos gesteld te worden. Om welke bedragen het gaat, is nog niet bekend.

HU-woordvoerster Lidwien Prinssen – de Pater laat weten dat de hogeschool vrijdag via de (mogelijke) jurist van de studenten op de hoogte werd gesteld van de dreigende rechtszaak. De hogeschool heeft verder nog niets van de aanklacht vernomen en nog niet weet wat de HU precies verweten wordt.

sitestat