Onvrede over kortingen op studentensport

Binnen de studentensportverenigingen bestaat er grote onvrede over de aangekondigde bezuinigingen op de studentensport. Een deel overweegt de banden met Sportcentrum Olympos in De Uithof te verbreken.

De Universiteit Utrecht – de grootste subsidieverstrekker – ziet zich vanwege krappe financiële middelen genoodzaakt te bezuinigen op de studentensport. Besloten is om twee ton euro te korten op de subsidie voor de stichting Mesa Costa, de beheerder van sportcentrum Olympos. Daarbij kampt Olympos met een tekort van drie ton omdat het meer huur voor de velden en zalen moet betalen en de kosten van uitbreiding dient te financieren.

Om het hoofd boven water te houden heeft het sportcentrum met ingang van het komend jaar een aantal maatregelen afgekondigd, zoals een verhoging van de huur van sportfaciliteiten en een verlaging van de subsidie aan clubs. Ook individuele sporters gaan meer betalen. ‘Als we niks doen zijn we over een paar jaar failliet’, verklaart Jules Vereecken, directeur van Olympos.

In een gezamenlijke brief aan het college van bestuur van de universiteit noemen de studentensportverenigingen de ‘draconische’ bezuinigingen een aanslag op de begrotingen. Zij moeten de contributie verhogen, waardoor sommige verenigingen zelfs duurder worden dan reguliere clubs in de stad. Een deel dreigt deze financiële aderlating niet te kunnen dragen. Sommige clubs zoeken dan ook een andere locatie of overwegen te fuseren met reguliere sportverenigingen.

De studentensport wordt hierdoor minder aantrekkelijk, betogen de clubs. ‘En zulke zaken bevorderen het imago van Utrecht als studentenstad ook niet.’ De brief is een initiatief van de clubs zelf. De Sportraad Utrecht, de koepel van studentensportverenigingen, staat er achter. Als alternatief bepleiten de verenigingen de herinvoering van de sportkaart, die anderhalf jaar geleden is afgeschaft. Alle sporters betalen dan een basisbedrag van twintig euro, wat de contributieverhoging overbodig moet maken. Dit zou een uittocht van sportclubs bij Olympos kunnen tegengaan.

‘Ik baal hiervan als een stekker’, reageert directeur Vereecken op de mogelijke uittocht van studentensportclubs. ‘De gemeente geeft meer subsidie aan hockeyclubs dan wij kunnen doen. Dat leidt ertoe dat de hockeyclubs in de stad goedkoper zijn dan de studentenhockeyclub.’ Hij is geen voorstander van een nieuwe sportkaart. Want dan betalen studenten die veel gebruik maken van de sportfaciliteiten evenveel als degenen die er weinig te vinden zijn. Hij zal het wel als een van de opties bespreken met het universiteitsbestuur.