Columns

Onzin in onderwijs

Trudy Coenen (1955) deed de Pabo en studeerde daarna psychologie. Door haar vriend kwam ze in Amsterdam terecht en belandde daar in het onderwijs. De laatste vijftien jaar is zij docente Nederlands aan een Montessori vmbo in Amsterdam. Op 25-11-10 schreef ik ook over haar, omdat ze bij Pauw & Witteman debatteerde over het onderwijs. Nu doet ze mee als een van de genomineerden voor de titel Amsterdammer van het Jaar, waarvoor iedereen nog tot 7 januari kan stemmen via www.parool.nl/avhj.

In een artikel over haar nominatie zegt Trudy: "Projectonderwijs, kinderen die groepsgewijs problemen oplossen: allemaal onzin. En alles individueel, in eigen tempo, is ook onzin". Zij is voor gevarieerd onderwijs. Het is net als bij opvoeden, consequent zijn en goed voordoen. Ze is dol op haar pubers en is trots dat al haar leerlingen het afgelopen jaar voor haar vak geslaagd zijn. Ze doet huisbezoek, heeft de Koran gelezen en organiseert ook buitenschoolse activiteiten.

Dogmatische (beleids)denkers met nauwelijks tot geen leservaring, wel met huizenhoge theoretische kennis hebben het vaak voor het zeggen op de onderwijsfabrieken. Trudy hoeft het niet voor 100% bij het rechte eind te hebben, maar de bevlogenheid straalt van haar af. Succes in het onderwijs hangt daar het meest van af.