Ook christelijke studentes aan de pil

Dertig procent van de belijdend christelijke studentes slikt de anticonceptiepil, meldt het Nederlands Dagblad. En daar rust nauwelijks meer een taboe op: tachtig procent zegt er geen geheim van te maken.

Het Nederlands Dagblad ondervroeg 1600 studenten die lid zijn van een christelijke studentenvereniging of die een opleiding volgen aan een uitgesproken christelijke hogeschool. Driekwart van de respondenten was vrouw.

Studentes die de anticonceptiepil gebruiken, hebben in meerderheid (55 procent) geen problemen met seks voor het huwelijk. Vorige week meldde het dagblad overigens dat die studenten het meestal bij één partner willen houden, maar nog niet meteen in het huwelijk willen treden. De studentes die géén pil slikken, zijn minder progressief: van hen vindt slechts vijftien procent dat seks voor het huwelijk is toegestaan.

De helft van de vrouwen die de anticonceptiepil slikken heeft een vaste relatie, maar is niet getrouwd. Tien procent is wel getrouwd en de rest heeft geen vaste relatie. Eenderde zegt de pil “om gezondheidsredenen” te slikken.

De ondervraagde studenten zijn lid van landelijke verenigingen Ichthus of CSFR, de Groningse GSV of het Utrechtse Ultrajectum, of ze studeren aan de Christelijke Hogeschool Ede, de Gereformeerde Hogeschool of Driestar Educatief.