‘Ook fraude op Hogeschool van Amsterdam’

Door hun bijbaan als surveillant tijdens tentamens konden ouderejaars studenten van de opleiding media, informatie en communicatie van de Hogeschool van Amsterdam hun eigen toets van tevoren inzien.

De tentamenopgaven lagen in dezelfde ruimte opgeslagen als de toets die de surveillanten moesten uitreiken aan de jongerejaars, zegt een anonieme studente in hogeschoolkrant Havana. De surveillanten konden tentamens doorkijken en meenemen, en dat zou ook zijn gebeurd.

Maar een woordvoerder van het onderwijsbureau van de hogeschool kan zich dit niet voorstellen: ‘Surveillanten die de sleutel van het hok kregen, hadden echt geen tijd om naar hartenlust te zoeken. Er is altijd een coördinator die oplet of er geen gekke dingen gebeuren.’

Havana weet ook te melden dat studenten commerciële economie er vorig jaar in slaagden een tentamen te stelen door via het systeemplafond de opslagruimte binnen te dringen. Ze verkochten de opgaven aan medestudenten. De fraude werd op tijd ontdekt en de studenten kregen een ander tentamen voorgeschoteld. Maar de daders werden niet gepakt.

Een woordvoerder van de hogeschool stelt dat het moeilijk is om alle fraude uit te bannen. ‘Spieken bestaat sinds mensenheugenis en het gebeurt overal in het onderwijs. Je probeert het natuurlijk te voorkomen en als wij horen van een leemte die we nog niet kennen, dan doen we er iets aan.’