Ook HU-mailadressen massaal gelekt

Foto: PxHere

Ook van de HU zijn honderden of wellicht duizenden e-mailadressen van personeel en studenten gelekt. Waarschijnlijk zijn het gegevens van enkele jaren of langer geleden.

Wie @hu.nl of @student.hu.nl intikt op de pasgeleden gelanceerde site Gotcha.pw krijgt een lijst met de eerste vijfhonderd geanonimiseerde mailadressen en de eerste twee tekens van wachtwoorden.

Op de lijst met HU-accounts staat bijvoorbeeld ‘hans*********@hu.nl an********’ of ‘angela.*********@student.hu.nl’ xu********’. Sommige mailadressen zijn met weinig moeite herleidbaar tot bestaande personen.

Ook mailadressen van andere instellingen zijn eerder buitgemaakt door hackers. Die zouden ontfutseld zijn bij Dropbox, LinkedIn of Playstation en rondzwerven op het darkweb, meldt het AD.

Tien jaar geleden
Een beperkte telefonische rondgang leert dat de eerst twee letters van de wachtwoorden vaak kloppen. Met die aantekening dat het tot wel tien jaar geleden is dat de wachtwoorden werden gebruikt. Een iemand zegt dat de gepubliceerde letters nooit het begin zijn geweest van een wachtwoord. Weer anderen kunnen zich deze tekens niet herinneren.

Het is niet waarschijnlijk dat bezitters van de lijsten toegang hebben tot de mailaccounts van medewerkers en studenten van de HU, aangezien de wachtwoorden om de paar maanden worden vernieuwd.

De HU kon vrijdagmiddag nog niet reageren op het nieuws.